Dag 15 - Pont op, pont af - 95,5 km - Reisverslag uit Linz, Oostenrijk van remcofroon - WaarBenJij.nu Dag 15 - Pont op, pont af - 95,5 km - Reisverslag uit Linz, Oostenrijk van remcofroon - WaarBenJij.nu

Dag 15 - Pont op, pont af - 95,5 km

Door: Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg

16 April 2024 | Oostenrijk, Linz

Gisteravond is alsnog de voorspelde onweer gekomen, gelukkig lag ik droog in mijn hotelbed. Vandaag zijn de weersvooruitzichten al met al best goed: bewolkt met kans op wat gespetter, wind in de rug en behoorlijk koud. Het was erg druk aan de ontbijttafel, bijna alles was op. Nadat ik nog wat drinken heb kunnen pakken, kwamen er nieuwe lekkere warme ovenbroodjes. Heerlijk om nog wat warms te kunnen eten voordat ik de kou in kon.

Na het verlaten van Passau, werd de ene oever van de Donau meteen Oostenrijk. De zijde waar ik reed, kwam de grens pas na zo'n 25 kilometer. Qua natuur was het erg mooi, bergen aan beide zijden bezaaid met bomen. Verder was er helemaal niets wat de rit op een gegeven moment wel een beetje saai maakte. Alleen een licht roestend bord gaf de grensovergang aan: "Achtung! Staatsgrenze!".

Halverwege de route moest ik naar de andere oever, niet via een brug maar met een kleine voetveer. Deze stond toevallig klaar en ik kon meteen de Donau oversteken bij Schlögen. Tien kilometer verderop bij Kobling moest ik weer met een voetveer, omdat het pad geblokkeerd was door vallende rotsen. Samen met 4 gepensioneerden uit Colorado, die al 6 maanden door Europa reizen, ging ik weer terug naar de zijde waar ik vanochtend gestart was.

Na een kort praatje met de 4 medevaarders, reed ik verder naar Neuhaus om weer een klein pontje te nemen om de route weer verder te kunnen volgen. Rond lunchtijd kwam ik in Aschach aan, waar ineens de bergen aan beide kanten zijn verdwenen en het leek of ik weer langs de Rijn fietste. Bij de bakker at ik twee belegde broodjes en mijn Duitse drinkflesjes kon ik weggooien, want in Oostenrijk zit daar geen statiegeld op.

Ik snelde door om voornamelijk het warm te krijgen en moest bij Ottersheim weer op de pont. Geen voetveer, maar wat het wel was? Deze boot hing aan een kabel in de lucht aan een overspanning 100 meter verderop en zag er uit alsof die uit India kwam. Het leek wel of die elk moment uit elkaar kan vallen. Er gingen ook veel schoolgaande kinderen met de pont, het zal dan vast wel goed wezen. Aan de overkant kreeg ik een regenbuitje op mijn hoofd en fietste rustig naast een Bundesstrasse naar Linz.

Ook hier had ik de gelegenheid om even een snel bezoekje te brengen aan onder andere de Dom van Linz. De dag werd afgesloten met een wienerschnitzel.


  • 16 April 2024 - 17:59

    Jan & Marty Froon :

    Weer een mooie afstand.

    Wenen komt nu wel in zicht.

    We hopen dat het weer goed blijft.

    Goede reis verder.


  • 16 April 2024 - 18:59

    Dennis Froon:

    Kun je niet vragen of een van die pontjes gewoon stroomafwaarts kan varen in plaats van naar de overkant? Rare jongens, die Oostenrijkers!

    Fijn dat de wind nog steeds gunstig staat en ook de buitjes wat verder onder controle zijn. En weer een goede dagafstand.

    Nog drie daagjes trappelen en je mag even chillen met het meiske. Succes morgen!


  • 16 April 2024 - 19:34

    Lia De Bruijn :

    Wow je heb je best gedaan vandaag ga zo door nog even je bent in wenen. Dan kunnen jij en sandra even samen genieten

    Hoop dat je weer een beetje mooi weer krijg . Veel succes morgen


  • 16 April 2024 - 19:35

    Sandra:

    Bijzondere dag vandaag zo te lezen.

    Als je zo doorgaat, ben je donderdag al in Wenen.

    Meiske heeft net een luxe appartement

    geboekt, iets buiten het centrum.


  • 16 April 2024 - 22:20

    Erik De With:

    Remco

    leuk om je verslag te lezen! Die schnitzels in Oostenrijk zijn echt lekker! Knap hoe je bezig bent en wat een mooie afstand heb je al gefietst. We houden je reis in de gaten! Zet hem op! Gr Erik [e-38] Ilona


  • 16 April 2024 - 22:24

    Martin & Margot :

    Gefeliciteerd met de grensovergang naar Oostenrijk. Weer een mijlpaal. Zo schiet het lekker op en hopelijk blijft het nog een beetje plat daar maar dat zal wel niet. Op naar Wenen.


  • 16 April 2024 - 22:36

    Ria Weterman :

    Heen en weer is weer eens wat anders dan alleen een fietspad maar je kleine tante is apen trots op je blijf zo door gaan [e-1f48b]


  • 17 April 2024 - 19:12

    Lucien’s Geutjes:

    Toch blijft mooi avontuur misschien door de schweiz iets mooier qua landschap daar zitten sommige saaie stukken tussen keep on

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Jan. 2024
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 1685

Voorgaande reizen:

31 Maart 2024 - 31 Mei 2024

Wenen 2024

Landen bezocht: